مقالات

راهکارهای علمی جهت تقویت چمن و افزایش تراکم و سبزتر شدن آن

چمن در محیط سازی شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همه ما در فضاهای عمومی، میدان ها، پارک ها، بلوارها، زمین های ورزشی و… فضاسازی با چمن طبیعی را دیده ایم. همچنین از چمن برای زیباسازی حیاط و باغ هم استفاده می شود. شاید تجربه کرده باشید که مدتی بعد از کاشت، چمن دچار زردی شده و آنچنان که انتظار داشتیم رشد نمی کند. برای داشتن زمین چمن سرسبز، باید با راهکارهای تقویت چمن آشنا باشید.

در این مطلب راهکارهای مهم برای سرسبزی، افزایش تراکم و تقویت چمن را توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.

راهکارهای موثر برای سرسبزی و تقویت چمن

چمن طبیعی علاوه بر زیبایی که دارد، به تصفیه هوا و تولید اکسیژن بیش تر کمک می کند. چمن طبیعی همچنین از فرسایش خاک جلوگیری کرده و به خنک شدن محیط کمک می کند. چمن مرغوب سبز، نرم و پرپشت است. چمن سالم عاری از آفات و قارچ است و در گرما و سرما به سرعت از بین نمی رود. بیایید با هم راهکارهایی که برای افزایش سلامت، تراکم و تقویت چمن به کار می روند را بررسی کنیم.

کاشت چمن در خاک مناسب

قبل از کاشت چمن مطمئن شوید که خاک برای چمن مناسب است. بهترین خاک برای کاشت چمن خاکی است که دارای خاک رس به همراه ماسه باشد. خاکی که از 70 درصد رس، 15 درصد ماسه و 15 درصد کود تشکیل شده است، بهترین خاک برای رشد چمن می باشد. خاک مناسب چمن باید عاری از بذر علف هرز باشد.
قبل از کاشت چمن، با استفاده از یک بیل ساده یا تراکتور، زمین را بررسی کرده و گیاهان موجود در خاک را بیرون بیاورید. همچنین قبل از کاشت بذر چمن، باید کلوخ ها، سنگ ها و هر جسم اضافه ای که در زمین وجود دارد را از خاک خارج کنید. اگر قسمت هایی از زمین خاک کم تری دارد، آن را پر کنید. همچنین نقاطی که در آن خاک فشرده است را بیل زده و تراکم خاک را کم تر کنید.

کوددهی مناسب جهت تقویت چمن

برای سرسبزی و حفظ سلامت چمن، خاک باید منابع مغذی را به اندازه کافی داشته باشد. برای تشخیص میزان مواد مغذی خاک، بهتر است آزمایش خاک انجام شود. در آزمایش خاک PH خاک مشخص می شود و در صورت نیاز به اصلاح، اقدامات لازم برای کنترل و اصلاح PH صورت می گیرد. همچنین با آزمایش زمین می فهمید که خاک چه عناصری داشته و در چه عناصری کمبود دارد.
در صورتی که خاک اسیدی باشد (PH کم تر از 6) معمولا باید مقداری آهک به خاک اضافه شود. اما در شرایط قلیایی بودن خاک (PH بالاتر از 7) باید کود گوگرد به خاک افزوده شود.

تقویت چمن با کوددهی به موقع و به اندازه
استفاده از کودهای نیتروژنی، فسفری و پتاسیمی به رشد و تقویت ریشه ها کمک کرده و تراکم را افزایش می دهد. آزمایش خاک نیز برای تعیین نیازهای تغذیه ای چمن توصیه می شود.

کودهای مورد نیاز برای رشد و تقویت چمن عبارتند از:

  • کود نیتروژن: این عنصر برای رشد برگ ها و رنگ سبز چمن ضروری است. کودهای نیتروژنی مثل کود سولفات آمونیوم می توانند در تقویت و رشد چمن مفید باشند.
  • کود فسفر: کود فسفر به رشد ریشه ها کمک می کند و در مراحل اولیه رشد چمن بسیار کاربردی است. از جمله کودهای فسفردار می توان به سوپر فسفات اشاره کرد.
  • کود پتاسیم: عنصر پتاسیم مقاومت چمن در برابر تنش ها (مانند خشکی و بیماری ها) را افزایش می دهد. کودهای پتاسیم مانند سولفات پتاسیم یا کلرید پتاسیم کودهای مناسبی برای گیاه چمن هستند.
  • کودهای میکرو: استفاده از عناصر ریز مغذی مانند آهن، منگنز و روی به حفظ رنگ سبز و سلامت چمن کمک می کند. این عناصر معمولاً در کودهای مخصوص چمن موجود هستند.

معمولا برای حفظ ضخامت چمن و افزایش رشد چمن از کودهای حاوی نیتروژن مثل کود سولفات آمونیوم استفاده می شود. سولفات آمونیوم ترکیبی از نیتروژن و گوگرد است؛ یعنی اگر خاک به نیتروژن نیاز دارد و قلیایی هم هست، بهترین انتخاب برای شما، سولفات آمونیوم خواهد بود. علاوه بر نیتروژن معمولا خاک به عناصر فسفر و پتاسیم هم نیاز دارد. البته میزان نیاز به هر یک از این عناصر، توسط کارشناس و یا نتیجه آزمایش خاک مشخص می شود.

علاوه بر کودهای معدنی، معمولا در کاشت چمن از کودهای ارگانیک نیز استفاده می شود. کود ارگانیک مناسب چمن کود گوسفند و کود اسب می باشد. معمولا بعد از کاشت بذر، مقداری کود ارگانیک بر روی بذر می ریزند و سطح را با خاک می پوشانند.
همانقدر که کود ندادن به خاک برای رشد گیاه مضر است، کوددهی بیش از حد نیز برای سلامت گیاهان ضرر دارد. میزان کودی که به گیاه می دهید باید به اندازه نیاز گیاه باشد. کوددهی بیش از حد باعث زرد شدن چمن و توقف رشد چمن می شود.

انتخاب بذر مرغوب و مناسب محیط

چمن ها بذرهای مختلفی دارند. بهتر است بسته به شرایط اقلیمی، بذری انتخاب شود که با محیط بهترین هماهنگی را دارد. انواع چمن را می توان به دو دسته چمن مناطق گرمسیر و چمن مناطق سردسیر دسته بندی کرد. البته این دسته بندی را می توان با چمن مناسب فصول گرم و چمن مناسب فصول سرد نیز نامگذاری کرد.
اگر در منطقه گرمسیر قرار دارید یا چمن را برای فصل بهار و تابستان می کارید، باید از بذر چمن گرمسیری استفاده کنید. چمن های گرمسیری در برابر گرما و کم آبی مقاومت بیش تری دارند. در عوض چمن های سردسیری سرما را به خوبی تحمل می کنند.

آبیاری اصولی

بذر چمن کمتر از 10 روز بعد از کاشت، جوانه می زند. مهم ترین عامل رشد بذر، آبیاری صحیح چمن می باشد. بعد از کاشت بذر، زمین باید هر روز به صورت مرتب آبیاری شود. در برخی مناطق یک بار آبیاری در روز کافی است، اما در برخی مناطق دیگر، در مرحله رشد بذر دو یا سه مرتبه آبیاری در روز نیاز می باشد. میزان آبی که چمن شما نیاز دارد به نوع چمن، بافت خاک، میزان بارش و فصلی از سال که در آن قرار دارید بستگی دارد.

تقویت چمن از طریق آبیاری اصولی
چمن به آب کافی نیاز دارد. آبیاری باید به گونه ای باشد که ریشه ها به عمق خاک نفوذ کنند. معمولاً صبح زود یا عصر بهترین زمان برای آبیاری است.

آبیاری چمن باید به روش آبپاش و پودری انجام شود؛ در غیر این صورت اگر آبیاری با شلنگ آب یا روش های تهاجمی دیگر انجام شود، بذرها از خاک خارج می شوند. بعد از رویش چمن، تعداد دفعات آبیاری کاهش پیدا می کند. به صورت معمول در فصل پاییز و زمستان چمن یک بار در هفته نیاز به آبیاری داشته و در تابستان هر دو یا سه روز یک بار آبپاشی می شود. بهترین زمان برای آبیاری چمن، صبح زود و قبل از شروع گرما است.
تغییر رنگ چمن به رنگ قهوه ای نشان دهنده نیاز چمن به آب بیش تر است. اما اگر رشد علف های هرز در چمن بیش تر شود یا چمن بیش از حد سست باشد، نشان دهنده آبیاری بیش از حد چمن می باشد. وقتی چمن تازه کاشته شده به حد کافی رشد کرد، با استفاده از دستگاه چمن زنی چمن ها را کوتاه می کنیم تا یکدست شوند.

چمن زنی جهت افزایش تراکم و تقویت رشد چمن

برای تقویت چمن و حفظ سلامتی چمن، هر دو هفته یک بارچمن زنی انجام دهید. در فصل بهار که رشد چمن زیاد است، هفته ای یک بار چمن نیاز به کوتاه شدن دارد. در هر مرتبه هرس، میزان کوتاه شدن چمن باید کمتر از 5 سانتی متر باشد. بعد از چمن زنی، چمن های کوتاه شده را از زمین خارج نکنید؛ چمن های کوتاه شده به حفظ رطوبت خاک و تقویت خاک کمک می کنند.
در چمن زنی هر بار چمن ها را از یک سمت مشخص کوتاه نکنید؛ این کار باعث رشد زاویه دار چمن می شود. چمن زنی را در زمان خشک بودن چمن انجام دهید. هرس چمن خیس باعث گسترش بیماری قارچی می شود.

تقویت چمن از طریق چمن زنی
برش چمن به ارتفاع مناسب (معمولاً 2.5 تا 5 سانتیمتر) باعث تحریک رشد جدید و افزایش تراکم می شود.

پیشگیری از بیماری ها و آفات

شناسایی و کنترل بیماری ها و آفات به حفظ سلامت چمن و افزایش تراکم آن کمک می کند. از نشانه های آفت زدگی چمن می توان به ایجاد حفره بر روی چمن، کچلی چمن، پلاسیده شدن چمن، بروز لکه های قهوه ای و تجمع حشرات اشاره کرد. حلزون، ساس گندم، کرم حشره، کرم صدپا، موش خرما و موش کور از جمله آفاتی هستند که چمن را تخریب می کنند. آفت ها باید طبق اصول مشخص با استفاده از آفت کش مناسب از بین بروند.
رشد علف های هرز یکی دیگر از عواملی است که باید به آن توجه کنید. علف هرز املاح مورد نیاز چمن را مصرف می کند و مانع تقویت چمن می شود. برای از بین بردن علف های هرز و گیاهانی مثل قاصدک، ابتدا گیاه را با ریشه از خاک خارج کنید و با استفاده از سم مخصوص، جلوی رشد مجدد علف هرز را بگیرید. دقت کنید که آفت کش باید به صورت مستقیم روی آفت استفاده شود؛ در غیر این صورت باعث از بین رفتن کرم های خاکی و باکتری های مفید خاک می شود.
محل های خالی خاک، مکان ایده آلی برای رشد علف های هرز می باشند؛ پس اگر قسمتی از خاک خالی از چمن بود، حتما آن قسمت ها را مجددا بذرپاشی کنید تا چمن جدید رشد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا