مقالات

معرفی بهترین کود ها برای درخت گردو

استفاده از کود برای رشد درخت گردو و افزایش بهره وری این درخت امری ضروری است. استفاده از کودهای ارگانیک و شیمیایی در زمان مناسب، باعث بهبود کیفی خاک و تامین نیازهای غذایی درخت شده و به رشد و عملکرد درخت گردو کمک می کند.
اگر دوست دارید بدانید چه کودهایی برای رشد گردو مناسبند، در این مطلب ما را همراهی کنید. در ادامه می خواهیم به ضرورت کوددهی درختان گردو بپردازیم. همچنین کودهای مناسب برای تقویت درخت گردو را معرفی می کنیم.

چرا درخت گردو نیاز به کوددهی دارد؟

درخت گردو به چند دلیل نیاز به کوددهی دارد:

  • تقویت رشد و سرسبزی درخت: درخت گردو برای رشد مناسب و تولید محصول فراوان، به مواد غذایی موجود در خاک نیاز دارد. برخی از عناصر غذایی مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم ممکن است در خاک به مقدار کافی وجود نداشته باشند. استفاده از کود مناسب این کمبودها را جبران می کند.
  • جبران مواد مغذی: درخت گردو مقدار زیادی از مواد مغذی را در طول فصل رشد مصرف می کند. کود دادن به خاک، این مواد مغذی را بازمی گرداند و باعث می شود درخت دوباره به بار بنشیند.
  • افزایش باروری: کودهای آلی و معدنی به بهبود ساختار خاک، افزایش میکروارگانیسم های مفید و در نتیجه افزایش باروری کمک می کنند. این امر به نوبه خود باعث افزایش محصول گردو و بهبود کیفیت میوه از نظر اندازه، طعم و زیبایی ظاهری می شود.
  • پایداری و عمر بلند درخت: کود مناسب ضمن تأمین نیازهای غذایی درخت، باعث تقویت ریشه ها و افزایش مقاومت درخت در برابر آفات و بیماری ها می شود. این امر به طول عمر و سرسبزی درخت در سال های طولانی کمک می کند.
  • حفظ حاصلخیزی خاک: استفاده کافی از کود مناسب، ساختار خاک را بهبود بخشیده و باعث حفظ حاصلخیزی خاک می شود. این امر به صورت چرخه ای به افزایش محصول و سلامت درخت منجر می گردد.
اهمیت کود درخت گردو
کوددهی اصولی باعث افزایش محصول گردو و بهبود کیفیت میوه از نظر اندازه، طعم و زیبایی ظاهری می شود.

پیش از کوددهی درخت گردو باید چه کاری انجام دهیم؟

کوددهی به درختان گردو در رشد و باروری آن ها نقش مهمی دارد؛ اما کوددهی تنها عامل موثر در رشد درخت گردو نیست. برای داشتن درختانی قوی با بیش ترین بهره وری، باید زمینه لازم برای رشد درخت را ایجاد کنید.
مهم ترین اقدامات پیش زمینه ای برای رشد حداکثری درختان گردو شامل موارد زیر است:

آزمایش خاک:

آزمایش خاک به منظور نیازسنجی خاک صورت می گیرد. برای این منظور نمونه هایی از خاک را برمی دارند و آن را در آزمایشگاه های خاک مورد آزمایش قرار می دهند. نتیجه آزمایش اطلاعات زیادی درباره نحوه رسیدگی باغ به ما می دهد. برای مثال در آزمایش خاک ph خاک تعیین می شود و در صورت نیاز باید اقدامات لازم برای تنظیم PH خاک انجام بگیرد. PH خاک زمین گردو باید بین 6 تا 7 باشد تا جذب به خوبی صورت بگیرد. همچنین کمبودهای خاک در این آزمایش تعیین می شوند و شما می توانید بر اساس نیاز خاک در فصل مناسب کوددهی را انجام دهید.
تفسیر نتیجه آزمایش خاک توسط کارشناس کشاورزی و دریافت توصیه های کودی بهترین راهکار برای پرورش بهتر درخت گردو است.

کاشت اصولی نهال گردو:

شاید برایتان جالب باشد اما نحوه کاشت نهال گردو در بهره وری آن در آینده تاثیربسزایی دارد. تهیه نهال سالم و باکیفیت و کاشت نهال در زمان مناسب باعث می شود که در آینده سلامت و باروری درخت گردو بهتر باشد. هرس صحیح نیز در افزایش عملکرد درخت تاثیرگذار است. هرس درختان گردو برای نوردهی به تمام شاخه ها، فرم گیری خوب درخت در مراحل رشد و بهبود رشد درخت انجام می شود.

از بین بردن علف های هرز و آماده سازی خاک:

قبل از کوددهی درختان گردو، زمینه را برای کوددهی آماده کنید. به این منظور علف های هرز اطراف درخت را از بین ببرید و در صورت تراکم بیش از حد، خاک اطراف درخت را زیرورو کنید. خاک اطراف درخت گردو باید خاکی نیمه سنگین با مخلوطی مناسب از خاک رس، ماسه و لومی باشد.

آماده سازی زمین برای کود درخت گردو


بهترین کود درخت گردو کدام است؟

کودهایی که برای رشد و تغذیه درخت گردو استفاده می شوند را می توان به دو دسته کودهای ارگانیک و کودهای شیمیایی تقسیم بندی کرد. استفاده درست و به موقع از این کودها باعث بهبود وضعیت خاک شده و نیازهای غذایی درخت را تامین می کند. کوددهی درخت گردو فقط برای یک بار نیست؛ هر زمان که درخت کمبودهایی داشته باشد، باید بموقع این کمبودها رفع شوند.

کودهای شیمیایی مورد نیاز درخت گردو

کودهای شیمیایی و معدنی، بخش مهمی از نیازهای غذایی درختان را رفع می کنند. استفاده درست و بجا از این کودها باردهی و کیفیت محصول گردو را به حداکثر می رساند. این کودها تنوع بسیار زیادی دارند؛ اما همه آن ها برای رشد درخت گردو مناسب نیستند. مهم ترین مواد معدنی که به وسیله کودهای شیمیایی در اختیار درخت گردو قرار می گیرند عبارتند از:

  • نیتروژن (برای مثال کود سولفات آمونیوم): عامل اصلی افزایش رشد گیاه و سبز بودن گیاه، کمک به افزایش رشد درخت، افزایش عملکرد و بهبود کیفی میوه درخت گردو
  • فسفر (برای مثال کود سوپرفسفات ساده یا تریپل فسفات): تقویت ریشه، کمک به جذب نور خورشید، کمک به فتوسنتز، تولید انرژی و تقسیم سلولی
  • پتاسیم (برای مثال کود سولفات پتاسیم یا کود نیترات پتاسیم): تنظیم فعالیت سلول ها، افزایش مقاومت گیاه، تقویت ساختار درخت، کمک به انتقال قند و نشاسته در گیاه

در بین موارد فوق، کودهای نیتروژنی جزو پراستفاده ترین کودها در کشاورزی من جمله باغ گردو هستند. حتی استفاده از کودهای نیتروژن دار برای تقویت نهال گردو توصیه می شود. نیتروژن جزو عناصر مهم غذایی برای تشکیل پروتئین ها، آمینو اسیدها و کلروفیل در گیاهان است. این عنصر برای رشد برگ و ساقه گیاه بسیار ضروری است. درخت گردو برای رشد اولیه و تقویت ساقه و برگ ها نیاز به نیتروژن دارد. استفاده کافی از کود نیتروژن علاوه بر رشد برگ ها و تنه درخت گردو، باعث سفید شدن مغز گردو نیز می شود. از بهترین کودهای ازته می توان به کود نیتروژنی سولفات آمونیوم اشاره کرد. این کود علاوه بر داشتن مقدار مناسبی نیتروژن، حاوی گوگرد نیز هست.

علاوه بر عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم، ممکن است درخت گردو به مواد معدنی دیگری نیاز پیدا کند. روی، منگنز، مس، بور، آهن و ریزمغذی های دیگر ممکن است مورد نیاز درخت گردو قرار بگیرند. البته درخت گردو به میزان کمی ریزمغذی نیاز دارد و استفاده از این کودها به تنهایی چندان رایج نیست. هر یک از منابع ریزمغذی به نوعی در رشد درخت گردو تاثیرگذارند. عناصر ریزمغذی در صورت نیاز در ترکیب با سایر کودها به خاک اعمال می شوند.

اصول کود دادن به درخت گردو
کوددهی اصولی و به موقع درختان گردو بهره وری و رشد این درختان را به حداکثر می رساند.

کودهای ارگانیک مورد نیاز درخت گردو

کودهای آلی یا ارگانیک جزو ارزشمندترین کودها برای درختان گردو هستند. کودهای ارگانیک آهسته رهش بوده و منابع مورد نیاز خاک را آهسته آهسته تامین می کنند. کوددهی درختان گردو بعد از جمع آوری محصول و قبل از شروع بهار معمولا با کودهای ارگانیک انجام می شود. در دوره سرد سال کود ارگانیک سلامت ریشه را حفظ می کند. همچنین این کودها به حفظ رطوبت خاک، در دسترس بودن موادغذایی و بهبود ساختار خاک کمک می نمایند.
کودهای آلی به سه دسته کودهای دامی، کمپوست ها و ورمی کمپوست ها تقسیم می شوند. ورمی کمپوست ها منبع غنی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند اما استفاده از آن ها از جهت مادی بسیار گران تر از سایر کودهای ارگانیک است. در کودهای دامی پوسیده استفاده از کود گاوی، گوسفندی، اسبی و مرغی برای درخت گردو رایج است. استفاده از کمپوست نیز انتخاب بسیار مناسبی است. استفاده منظم از کمپوست ها به خوبی در بهبود ساختار خاک اثر می گذارد.

روش و زمان کوددهی درخت گردو

کوددهی برای رشد درخت و افزایش بهره وری درختان مفید است؛ اما عوامل دیگری هستند که بر این فرایند تاثیرگذارند. برای بهره برداری بهینه از درخت گردو باید به این موارد توجه کنید:

توجه به زمان کوددهی:

درختان برای رشد و باردهی در طول سال مراحل جوانه زنی، گلدهی، میوه دهی، برداشت میوه و خواب را طی می کنند. در این مراحل بسته به نیاز گیاه کوددهی لازم است. نیاز هر مرحله باید قبل از شروع آن مرحله تامین شود؛ برای مثال اگر گیاه برای میوه دهی نیاز به کود دارد، قبل از شروع فصل میوه دهی باید کوددهی انجام شود. بر اساس مراحل رشد درخت گردو، کوددهی در انتهای زمستان، اوایل بهار، فصل میوه دهی و بعد از آن صورت می گیرد.
کوددهی در انتهای زمستان و اوایل بهار باعث جوانه زنی بهتر درخت می شود. مهم ترین کودی که در این بازه استفاده می شود کود نیتروژن است که باعث تقویت شکل گیری جوانه ها، برگ، شاخه و ریشه می گردد.

تاثیر کود درخت گردو بر مغز گردو
استفاده کافی از کود نیتروژن علاوه بر رشد برگ ها و تنه درخت گردو، باعث سفید شدن مغز گردو نیز می شود.

قبل از شروع بهار معمولا کوددهی برای بهبود گلدهی درخت گردو انجام می گیرد. در فصل گلدهی معمولا کوددهی موقف می شود؛ چرا که هر اقدامی می تواند باعث نابودی گل ها شود.

بعد از اتمام فصل شکوفه دهی و در اوایل تابستان که به مرحله میوه دهی رسیده ایم، می توان کوددهی را ادامه داد. در این فصل کوددهی برای حفظ میوه انجام می شود. کودهای کلسیم دار، نیتروژن دار و فسفردار در این مرحله مفید هستند.
آخرین مرحله برای کوددهی درختان گردو بعد از برداشت میوه است. در صورتی که خاک پای درخت گردو کم بنیه باشد، بهتر است یک مرحله کوددهی در فصل پاییز و پس از برداشت میوه انجام شود. در این زمان درخت شروع به ذخیره مواد غذایی می کند و بر اساس نیاز می توان آن را کوددهی کرد. ذخایر غذایی درخت گردو به جوانه زنی درخت در فصل جدید منجر می شود. کوددهی در انتهای فصل علاوه بر ذخیره غذایی، از وقوع بیماری ها نیز جلوگیری می کند.

روش کوددهی به درخت گردو

کوددهی به درختان گردو به هیچ وجه نباید در فصل شکوفه دهی انجام شود؛ چرا که کوددهی در این فصل باعث از بین رفتن شکوفه یا محصول آن سال می شود. همچنین کود درخت گردو را نباید مستقیما زیر بدنه درخت بریزید. کوددهی به روش چالکود روش ایده الی برای درختان گردو است. برای کوددهی به روش چالکود، در قسمت سایه انداز درخت چاله ای با فاصله 0.5 تا 1 متر و عمق کم (15 سانتی متر) ایجاد کنید و کود را درون آن بریزید. سپس خاک را آبیاری کنید تا مواد معدنی به صورت محلول به ریشه ها برسند. روش چالکود برای فصل خواب درخت (پاییز و زمستان) مناسب است. بهترین کود برای این دوران کودهای حیوانی و کمپوست ها هستند. کوددهی با کود طبیعی در فصل پاییز به افزایش مقاومت ریشه ها در سرما و یخبندان کمک می کند.

روش کود دهی به درخت گردو
کوددهی به درختان گردو به هیچ وجه نباید در فصل شکوفه دهی انجام شود؛ چرا که کوددهی در این فصل باعث از بین رفتن شکوفه یا محصول آن سال می شود.

کودی که در چالکود می ریزید حتما باید پوسیده باشد؛ چرا که کود نپوسیده گرمازا است. گرمای حاصل از فعالیت پوسیدن می تواند به ریشه درخت آسیب بزند. از طرفی فرایند پوسیدن نیاز به نیتروژن دارد و در این صورت نیتروژن موجود در خاک برای فرایند پوسیدن کود صرف می گردد.
در فصل بهار و تابستان می توانید روی خاک را با خاک برگ پر کنید. این کار نه تنها خاک را تقویت می کند، بلکه باعث حفظ رطوبت خاک نیز می شود. اگر از کود مایع برای تقویت درخت گردو استفاده می کنید، می توانید کود را به روش محلول پاشی یا آبیاری به خاک اعمال کنید.

مقدار کود

مقدار کودی که به خاک اعمال می کنید، باید متناسب با نیاز خاک باشد. بعد از آزمایش خاک مشخص می شود که خاک درختان گردو چه کمبودهایی دارد و چه کودهایی باید به خاک اعمال شوند. مقدار کود نیز در همین روند مشخص می شود. در برخی زمین ها که خاک حاصلخیزی دارند، حتی نیاز به کوددهی سالانه نیست و خاک هر دو یا سه سال یک بار کوددهی می شود. در حالت معمول در درختان بالغ، هر هکتار باغ گردو 500-200 کیلوگرم کودآلی و شیمیایی نیاز دارد.

همیشه به خاطر داشته باشید حتی اگر از بهترین کودشیمیایی برای درخت گردو استفاده می کنید، کوددهی بیش از حد می تواند به ریشه ها آسیب برساند و منجر به کمبود مواد مغذی شود. مقدار استفاده از کود درخت گردو با توجه به سن و نیاز درخت متفاوت است. بنابراین قبل از هرگونه اقدامی، حتما با کارشناسان کشاورزی مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا