مقالات

بررسی خواص، کاربرد و مزایای استفاده از سولفات آمونیوم در کشاورزی

کاربرد سولفات آمونیوم در کشاورزی بسیار گسترده است. این ماده به عنوان کود، برای رشد بیش تر و تقویت گیاهان و درخت ها مورد استفاده قرار می گیرد. اگر می خواهید بدانید سولفات آمونیوم برای رشد چه محصولاتی استفاده می شود و نحوه مصرف این ماده به چه صورت است، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

سولفات آمونیوم چیست؟

سولفات آمونیوم ماده شیمیایی با کاربردهای فراوان است. این ماده در صنایع زیادی کاربرد دارد. برای مثال صنعت کشاورزی، نساجی، داروسازی، صنعت شیمیایی، دباغی، صنعت چوب، رنگرزی و… این ماده را در تولید محصولاتشان به کار می برند. بیش ترین درصد استفاده از سولفات آمونیوم، در صنعت کشاورزی می باشد. این ماده شیمیایی باعث بهبود کیفیت و رشد گیاهانی مثل خرما، پسته، ذرت، سویا، سیب زمینی، انگور، برنج، گندم، پیاز، سیر، گوجه فرنگی و… می شود.
خاک ایران قلیایی است و کود سولفات آمونیوم باعث تقویت خاک قلیایی می شود. 21 درصد سولفات آمونیوم از ازت یا نیتروژن تشکیل شده است. این عنصر در بسیاری از فرایندهای حیاتی گیاه از جمله فتوسنتز، رشد ساقه، رشد برگ، تشکیل پروتئین و… نقش اساسی دارد. کمبود ازت در گیاه باعث توقف رشد، رنگ پریدگی برگ ها و کاهش محصول می شود. همچنین 24 درصد سولفات آمونیوم حاوی گوگرد است. عنصر گوگرد به گیاهان در برابر تنش های محیطی مثل خشکی هوا و بیماری ها کمک می کند. کمبود گوگرد در گیاه باعث زردی برگ ها، کاهش رشد گیاه و کاهش عملکرد محصول می گردد.
همانطور که دیدید سولفات آمونیوم فواید زیادی برای گل ها، گیاهان و محصولات زراعی دارد. علاوه بر استفاده به عنوان کود، از این ماده می توان برای از بین بردن علف های هرز نیز استفاده کرد. برای این منظور سولفات آمونیوم را با علف کش ترکیب کرده و به گیاه اسپری می کنند.
آمونیوم سولفات به اشکال پودری، کریستال و گرانوله در بازار موجود است. فرم گرانوله حمل و نقل و انبارداری آسانی داشته و بین کشاورزان محبوب است.

کاربرد سولفات آمونیوم در کشاورزی
سولفات آمونیوم به عنوان کود برای خاک های قلیایی استفاده می شود. این ماده pH خاک های قلیایی را کنترل کرده و نیتروژن حیاتی را به گیاه می رساند.

سولفات آمونیوم چه کاربردی در کشاورزی دارد؟

کاربرد سولفات آمونیوم تنها به کشاورزی محدود نمی شود. این محصول در تهیه مواد پلاستیکی، تصفیه آب و فاضلاب، تهیه پودر آتش نشانی، صنعت غذا و دارو، دامداری و چندین حوزه دیگر کاربرد دارد. اما ما در این مطلب به طور خاص می خواهیم کاربرد سولفات آمونیوم در کشاورزی را بررسی کنیم.

  • سولفات آمونیوم به عنوان کود مصنوعی جهت تقویت خاک های قلیایی استفاده می شود.
  • گیاهانی مثل یونجه و محصولات زراعی دوره رشد طولانی دارند. برداشت مکرر محصولات زراعی باعث کاهش مواد مغذی خاک می شود. در این شرایط کوددهی و تامین مواد مغذی اهمیت زیادی دارد. سولفات آمونیوم به منظور تامین گوگرد و نیتروژن و حفظ کارایی خاک استفاده می شود.
  • گیاهان برای رشد مناسب و داشتن محصول خوب نیاز به کوددهی دارند. یکی از کودهای پراهمیت برای این محصولات، آمونیوم سولفات است.
  • سولفات آمونیوم به عنوان ماده مغذی انواع گیاهان و محصولات زراعی مثل پیاز، سیر، موسیر، گوجه فرنگی، تره بار، سبزیجات، غلات، گل آفتابگردان، انواع کلم و گل کلم، برنج، چای و… استفاده می شود.
  • سولفات آمونیوم اسیدیته خاک را تنظیم می کند. تنظیم اسیدیته باعث می شود که خاک قدرت جذب بیش تری پیدا کرده و مواد مغذی مثل آهن، روی و مس را به خوبی جذب کند.
  • سولفات آمونیوم نه تنها مواد مغذی گیاه را تامین می کند، بلکه از رشد علف های هرز در کنار گیاهان جلوگیری می کند.
  • سولفات آمونیوم در برابر تبخیر و هدر رفتن ازت مقاوم است. در صورتی که کوددهی با تاخیر اتفاق بیفتد، آمونیوم سولفات ازت کمتری نسبت به اوره از دست می دهد. همچنین سولفات آمونیوم نسبت به اوره با سرعت بیش تری توسط گیاه جذب می شود. به همین دلیل در زمین های قلیایی و شور، مصرف این کود نسبت به اوره ترجیح داده می شود.
  • کود سولفات آمونیوم ترکیبی دارد که باعث تشکیل اسیدهای آمینه و پروتئین ها در پسته، بادام، گردو و سایر مغزیجات می شود.
  • آمونیوم سولفات در آفت کشی گیاهان کاربرد دارد. اگر محلول آمونیوم سولفات به سم علف کش و آفت کش اضافه شود، می تواند تاثیر این مواد را افزایش دهد.
  • کود سولفات آمونیوم کریستال مقاومت بالایی در برابر آبشویی دارد. به همین دلیل این کود برای مصرف در شالیزار کاربردی است.
کاربرد سولفات آمونیوم در کشاورزی و رشد گیاهان
سولفات آمونیوم نیاز ازت و گوگرد را در گیاهان تامین می کند و در نتیجه باعث افزایش رشد گیاه و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی می شود.

نحوه مصرف کود سولفات آمونیوم در کشاورزی

سولفات آمونیوم کریستال گزینه مناسبی برای استفاده در مزارع، باغات و گلخانه ها می باشد. اکثر کشاورزان با توجه به نیاز خاک و محصولشان، از کود سولفات آمونیوم استفاده می کنند. نحوه مصرف کود سولفات آمونیوم برای درختان به این صورت است که در شروع فصل بهار، برای هر درخت یک کیلوگرم کود سولفات آمونیوم استفاده می شود.

محصولات کشاورزی مثل گوجه فرنگی، باید 3-2 بار در سال کوددهی شوند. زمان مناسب کوددهی با سولفات آمونیوم ماه های فروردین، خرداد و شهریور می باشد. همچنین در زمان کاشت محصول حدود 400-300 گرم کود به زمین داده می شود. اگر می خواهید از این کود در باغچه استفاده کنید، به ازای هر متر مربع ، 25 گرم کود بریزید و برای استفاده در گلخانه، به ازای هر بوته 15 گرم سولفات آمونیوم استفاده کنید.

روش مصرف سولفات آمونیوم بسته به نوع خاک و نوع گیاه متفاوت است. به طور معمول در خاک های شنی از روش چالکود استفاده می شود. در این روش، کود در چالکودهایی به عمش 15-10 سانتی متر ریخته می شود. در خاک های رسی روش نواری یا محلول پاشی مناسب تر است. در روش نواری، کود به صورت نواری در کنار ردیف های کاشت گیاه قرار داده می شود. در روش محلول پاشی، کود سولفات در آب حل شده و به صورت محلول روی برگ های گیاه پاشیده می شود.
در درختان میوه معمولا از روش چالکود استفاده می شود و در محصولات زراعی مثل گندم، روش نواری یا دستپاش رایج ترند. در صورت نیاز زمین به کود حیوانی، می توان آمونیوم سولفات را با کودهای حیوانی مثل کود مرغ مخلوط کرد.

مزایا و معایب سولفات آمونیوم برای گیاهان

مزایای سولفات آمونیوم برای گیاهان

  • سولفات آمونیوم به سرعت جذب شده و مورد مصرف گیاه قرار می گیرد.
  • سولفات آمونیوم مواد مغذی خاک های قلیایی را افزایش می دهد.
  • وجود گوگرد و ازت در این کود باعث تنظیم pH خاک شده و جذب سـایر ریز مغذی های خاک (شامل آهن، روی، مس، منگنز و…) را آسان می کند.
  • این ماده زردی برگ هایی که به دلیل کمبود گوگرد و کمبود ازت رخ داده است را برطرف می کند.
  • سولفات آمونیوم با سایر کودهای نیتروژن دار ترکیب می شود.
  • سولفات آمونیوم قابلیت محلول پاشی داشته و مواد مغذی را راحت تر در اختیار گیاه قرار می دهد.
  • این ماده به ذرات رس می چسبد و نسبت به کودهای دیگر به راحتی از بین نمی رود.
  • بیش تر خاک ایران PH بالایی داشته و شور است. این موضوع باعث هدر رفتن مقدار زیادی نیتروژن می شود. مصرف نیتروژن به شکل کود سولفات آمونیوم در خاک های آهکی و شور، از هدر رفتن نیتروژن خاک جلوگیری می کند.
  • سولفات آمونیوم نسبت به سایر کودهای شیمیایی قیمت مناسب تری دارد.
  • با تنظیم pH خاک باعث رشد بهتر گیاهان و محصولات زراعی می شود.
  • سولفات آمونیوم گیاه را در برابر آفات مقاوم تر می کند.
  • کود سولفات آمونیوم در ترکیب خود 24 درصد وزنی گوگرد دارد. سایر کودهای نیتروژن دار مثل اوره این میزان گوگرد را تامین نمی کنند و این یک مزیت مهم برای سولفات آمونیوم است.
  • نیتروژن موجود در سولفات آمونیوم به سرعت توسط گیاه مصرف شود؛ اما در کودی مانند اوره، تبدیل اوره به نیترات به سرعت انجام شده و در صورت استفاده بی رویه از آن، نیترات وارد چرخه غذایی انسان و حیوان می شود و توسط گیاه مصرف نمی گردد.
  • سولفات آمونیوم باعث آلوده شدن چرخه غذایی انسان و حیوان به نیترات نمی شود و تمام نیترات موجود در این کود، جذب گیاه خواهد شد.
  • سولفات آمونیوم مقاومت گیاهان نسبت به تنش های کم آبی را افزایش می دهد.
  • سولفات آمونیوم به راحتی با سایر کودهای شیمیایی و طبیعی مخلوط می شود و تاثیر سایر کودها را در استفاده همزمان، افزایش می دهد.
  • حمل و نقل و انبارداری این کود آسان است.
  • سولفات آمونیوم گرانوله برای انواع خاک های شنی، رسی و لایمی مناسب است.
  • سولفات آمونیوم به صورت پودری، کریستال، گرانول و سولفات آمونیوم فشرده شده عرضه می شود. همین موضوع باعث می شود که این محصول قابلیت استفاده در موقعیت ها و کاربردهای مختلف کشاورزی را داشته باشد.
  • مصرف این کود در اشکال مختلف، ساده است.
کاربرد سولفات آمونیوم در کشاورزی و روش های افزودن این ماده به خاک
سولفات آمونیوم قابلیت محلول پاشی داشته و مواد مغذی را راحت تر در اختیار گیاه قرار می دهد.

معایب سولفات آمونیوم در کشاورزی

همانطور که مزیت های آمونیوم سولفات درکشاورزی را توضیح دادیم، لازم است مضرات این ماده را هم بررسی کنیم.

  • آمونیوم سولفات ماده سمی نیست اما استنشاق آن می تواند باعث التهاب مجاری تنفسی شود. بنابراین کشاورزان هنگام کوددهی، باید از دستکش و ماسک استفاده کنند.
  • آمونیوم سولفات توسط خاک جذب می شود اما اگر به هر دلیلی مقداری از آن را بخورید یا بنوشید، ممکن است دستگاه گوارش تان تحریک شود.
  • در مصرف آمونیوم سولفات برای گیاهان و درختان، حتما باید به دوز مصرفی توجه شود. دوز بالای این محصول می تواند باعث افزایش غلظت نمک در خاک شده و اثر سمی ایجاد کند.
  • یکی از چالش های استفاده از کودهای شیمیایی مثل سولفات آمونیوم، آلودگی محیط زیست است. نیتروژن موجود در این کود می تواند به صورت نیترات وارد آب های زیرزمینی و سطحی شود. این آلودگی می تواند منجر به پدیده هایی مانند خزه زایی در دریاچه ها و رودخانه ها شود که به اکوسیستم های آبی آسیب می زند.
  • استفاده بیش از حد از سولفات آمونیوم باعث تخریب ساختار خاک و کاهش حاصلخیزی خاک می شود.
  • مصرف بیش از حد آمونیوم سولفات باعث خرابی گیاه می شود.
  • کود سولفات آمونیوم در ترکیب خود 21 درصد وزنی نیتروژن دارد؛ در صورتی که میزان نیتروژن موجود در اوره 46 درصد بوده و در نیترات آمونیوم 36 درصد است. کم تر بودن میزان نیتروژن موجود در سولفات آمونیوم در شرایط نیاز به نیتروژن یک عیب محسوب می شود.
  • یکی دیگر از معایب سولفات آمونیوم، قیمت این ماده است. بخش زیادی از سولفات آمونیومی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، به روش سنتزی تولید نشده است؛ بلکه به صورت محصول جانبی سایر فرآیندها به دست آمده است. سولفات آمونیوم غیرسنتزی تاثیرپذیری کمتری از قیمت مواد اولیه پایه دارد؛ همین موضوع باعث می شود که قیمت گذاری سولفات آمونیوم دچار مشکل شود و مبنای دقیقی برای قیمت گذاری وجود نداشته باشد.

خرید سولفات آمونیوم برای کشاورزی از مجموعه بارثاوا سپهر

سولفات آمونیوم در صنایع زیادی کاربرد دارد. بخشی از سولفات آمونیوم مورد نیاز صنایع از طریق واردات به دست مصرف کننده می رسد. بخش دیگری از آن توسط تولیدکنندگان داخلی تهیه و به بازار عرضه می شود. مجموعه بارثاوا سپهر از چندین سال قبل با استفاده از جدیدترین متدها و ابزار جهانی، دست به ساخت سولفات آمونیوم مورد نیاز کشاورزان و سایر صنایع زده است.
برای انتخاب نوع سولفات آمونیوم، می توانید سوالاتتان را با کارشناسان ما در میان بگذارید. از ویژگی های مثبت خرید سولفات آمونیوم بارثاوا سپهر می توان به قیمت مناسب، کیفیت بالا، خدمات پس از فروش، ارائه مشاوره تخصصی در خصوص خرید کود، امکان ثبت سفارش به صورت آنلاین و سفارش تلفنی اشاره کرد.

نتیجه گیری

در این مطلب کاربرد سولفات آمونیوم در کشاورزی را بررسی کردیم. سولفات آمونیوم با تأمین نیتروژن و گوگرد برای گیاهان، نقش مهمی در افزایش رشد و تولید محصولات کشاورزی ایفا می کند. این کود به بهبود کیفیت خاک و افزایش بهره وری آن کمک می کند و می تواند تولید محصول را به طور قابل توجهی افزایش دهد. با این حال، استفاده از سولفات آمونیوم چالش هایی نیز به همراه دارد. برای بهره برداری بهینه از مزایای این کود و کاهش اثرات منفی آن، نیاز به مدیریت صحیح مصرف و برنامه ریزی دقیق در استفاده از کودهای شیمیایی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا