مقالات

کاربرد سولفات آمونیوم در مرغداری و دامداری

سولفات آمونیوم ماده معدنی حاوی نیتروژن و گوگرد می باشد. این کود در مصارف مختلفی مثل کشاورزی، تولید محصولات پلاستیکی، صنعت دارویی و… کاربرد دارد. یکی از مهم ترین مصارف سولفات آمونیوم در بخش دامداری ها می باشد. سولفات آمونیوم در مرغداری و دامداری چند کاربرد مهم دارد.
دامداری ها و مرغداری ها با تهیه سولفات آمونیوم، از بیماری کوکسیدیوز که یک بیماری عفونی روده ای دام و طیور است جلوگیری می کنند. اگر می خواهید بدانید که سولفات آمونیوم چگونه از بیمار شدن طیور و دام پیشگیری می کند، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

کوکسیدیوز چه نوع بیماری است؟

کوکسیدیوز بیماری عفونی است که در اغلب حیوانات مثل گاو، گوسفند، بز، سگ و… بروز می کند. این بیماری در بین طیور نیز بسیار رایج است. عامل بروز بیماری کوکسیدیوز ، انگل ایمریا (Eimeria) است. این بیماری از طریق مصرف آب یا خوراک آلوده منتقل می شود. اما عامل اصلی بروز آن، محیط آلوده و مرطوب است.
انگل ایمریا در دستگاه گوارش حیوان تکثیر می شود و بافت روده را تخریب می کند. بعد از تخریب بافت روده، بدن حیوان دچار سوء جذب، کم آبی ، کاهش وزن ، از دست دادن خون ، افزایش حساسیت و از دست دادن رنگدانه پوستی می شود . در موارد شدیدتر، کوکسیدیوز منجر به ضایعات روده، عفونت های ثانویه و اختلال در جذب مواد مغذی می شود.
از آنجایی که طیور و حیوانات بالغ ایمنی بدنی نسبتا خوبی دارند، بیماری کوکسیدیوز اکثرا حیوانات جوان تر را مورد حمله قرار می دهد. دامداری ها و مرغداری ها ترجیح می دهند از شیوع این ویروس در بین دام جلوگیری کنند؛ چرا که این ویروس هزینه اقتصادی زیادی را به صاحبان این صنعت تحمیل می کند.

با رعایت بهداشت، استفاده از افزودنی های خوراکی طبیعی، مصرف داروهای ضد کوکسیدیال پیشگیرانه و واکسیناسیون به موقع می توان از بروز بیماری کوکسیدیوز جلوگیری کرد. جلوگیری از مرطوب بودن خاک، ضدعفونی کردن سالن مرغداری و دامداری، به کار بردن تهویه مناسب و واکسیناسیون به موقع مهم ترین راه های پیشگیری از بیماری کوکسیدیوز هستند.

کاربرد سولفات آمونیوم در مرغداری 2
کوکسیدیوز بیماری مربوط به دستگاه گوارش حیوانات است. این بیماری بافت روده را تخریب می کند و به مرور زمان باعث سوء تغذیه و مرگ دام و طیور می شود.

کاربرد سولفات آمونیوم در مرغداری و دامداری ها

گفتیم که انجام اعمال پیشگیرانه، می تواند از ابتلای طیور به بیماری کوکسیدیوز جلوگیری کند. یکی از عوامل مهم پیشگیرانه، رعایت بهداشت مرغداری ها و دامداری ها است. برای مقابله با بیماری کوکسیدیوز مرغداری ها باید ضدعفونی شوند. سولفات آمونیوم در مرحله ضدعفونی کردن دامداری و مرغداری به کار گرفته می شود.
خاک بستر مرغداری ها معمولا از جنس براده چوب ، شن و ماسه و بنتونیت است. این مواد همگی در دسته مواد معدنی قرار می گیرند و جذب کننده رطوبت هستند. خاک بستر باید جذب کننده رطوبت ناشی از فضولات مرغی باشد. سولفات آمونیوم به عنوان یک ماده رطوبت گیر، به خاک بستر مرغداری اضافه می شود و به منظور کاهش میزان تولید گاز آمونیاک در سالن پرورش به کار می رود.

فعالیت های باکتریایی گله باعث ایجاد آمونیاک می شود. آمونیاک یکی از عوامل ایجاد حساسیت و مسمومیت در طیور است؛ پس باید به هر طریقی میزان این ماده در محیط دام کاهش پیدا کند. سولفات آمونیوم در محیط دامداری و مرغداری به همین منظور استفاده می شود. سولفات آمونیوم در صورت استفاده در خاک بستر مرغداری، با آب موجود در فضولات واکنش می دهد و در نتیجه چندین مرحله واکنش، فسفات آمونیوم تولید می شود. در نهایت یون هیدروژن موجود در فسفات آمونیوم، با گاز آمونیاک واکنش داده و آن را به صورت آمونیاک مایع در خاک بستر نگه می دارد. این پروسه مانع از انتشار گاز آمونیاک در سالن پرورش شده و در نتیجه از مسمومیت گله و ایجاد بوی نامطبوع در محیط جلوگیری می کند.

یکی دیگر از کاربرد های سولفات آمونیوم در مرغداری و دامداری ها، بالاتر بردن ارزش کود مرغی و کود حیوانی است. کود مرغی یکی از ارزشمندترین کودهای ارگانیک است که برای تقویت گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از سولفات آمونیوم در خاک بستر مرغداری باعث حفظ ظرفیت ازت آن شده و در نتیجه کود با ارزش تری تولید می شود.
شاید برایتان جالب باشد که سولفات آمونیوم از ایجاد فسفر محلول در آب در کود مرغی می کاهد. همین موضوع باعث می شود که کود مرغی تولید شده کمتر باعث آلودگی محیط زیست و آب های زیرزمینی شود.
سولفات آمونیوم بیش از 150 سال توسط انسان برای مصارف مختلف به کار گرفته شده است. در بین تمام کاربردهای این ماده، کاربرد سولفات آمونیوم در کشاورزی بسیار پررنگ است. اما در صنعت دامداری و مرغداری استفاده از سولفات آمونیوم سابقه زیادی ندارد. تحقیقات اخیر ثابت کرده است که استفاده از سولفات آمونیوم در خاک بستر مرغداری ها و دامداری ها نه تنها باعث افزایش بهداشت محیط دام و طیور می شود، بلکه کیفیت کود حاصل از حیوانات را نیز بهبود می دهد.
برای حفظ امنیت زیستی و حفظ سطح بهداشت مرغداری ها، علاوه بر تمیز کردن و ضدعفونی کردن محل های نگه داری طیور، باید سیستم ایمنی بدن طیور و دام بالا نگه داشته شود. بالا بودن سطح سیستم ایمنی پرندگان سطح تحمل به بیماری کوکسیدوز را بالا نگه می دارد. نگه داری از طیور با کیفیت و واکسیناسیون و دارودهی به موقع تا حد زیادی از بروز بیماری کوکسیدیوز و شیوع آن در مرغداری و دامداری ها جلوگیری می کند.
یکی دیگر از مواردی که مرغداری ها باید به آن توجه کنند، تراکم طیور است. ازدحام بیش از حد در مرغداری، محیط مساعدی برای گسترش کوکسیدیوز ایجاد می کند. برای به حداقل رساندن خطر عفونت، تراکم مناسب را حفظ کنید.

خرید سولفات آمونیوم از بارثاوا سپهر

سولفات آمونیوم ماده شیمیایی است که در صنایع مختلف کاربردهای مهمی دارد. این ماده در صنعت کشاورزی باعث بهبود رشد گیاه و حفظ کیفیت گیاه و میوه می شود. از این ماده در صنعت نساجی، تولید نان، تولید مواد ضد شعله، تولید واکسن، صنعت چرم و دباغی، صنعت چوب، داروسازی، صنعت رن رزی و صنایع دیگر استفاده می شود.
سولفات آمونیوم از پیوند بین دو عدد عنصر نیتروژن، هشت عدد عنصر هیدروژن، یک عنصر گوگرد و چهار عنصر اکسیژن تشکیل می شود. این ماده شیمیایی به صورت کریستالی، گرانول و پودری تولید می شود. سولفات آمونیوم کریستال می تواند در صنعت دامداری و مرغداری برای حفظ بهداشت محیط و بالا بردن کیفیت کود مرغی مورد استفاده قرار بگیرد.
شما می توانید سولفات آمونیوم کریستالی با کیفیت را از مجموعه بارثاوا سپهر تهیه کنید. مجموعه بارثاوا سپهر یکی از بزرگترین و بهترین تولید کنندگان سولفات آمونیوم در ایران است که با بهره گیری از جدیدترین متدها، دست به ساخت سولفات آمونیوم کریستالی زده و محصول خود را در داخل کشور و خارج از ایران به فروش می رساند.
برای اطلاعات بیش تر می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا