مقالات

سولفات آمونیوم در رشد نخل خرما چه تاثیری دارد؟ نحوه استفاده از آن چگونه است؟

کودهای شیمیایی به دلیل غلظت مناسب و در دسترس بودنشان برای کشاورزی گزینــــــه مناسبی هستند. سولفات آمونیوم یکی از بهترین کودهایی است که نخل خرما از آن تغذیه می کند. در این مطلب درباره تاثیر سولفات آمونیوم بر خرما توضیح می دهیم. همچنین نحوه کوددهی سولفات آمونیوم به درخت نخل را بررسی می کنیم.

بررسی بهترین کودها برای درخت خرما

نخل خرما نسبت به شرایط سخت مقاوم است و کم ترین تقاضا را برای آب دارد. محصول خرمای ایران که در جنوب کشور پرورش می یابد ارزش تجاری بسیار زیادی دارد. کشور ایران 15 درصد از کل خرمای جهان را تولید می کند.
خاک نخلستان بافت شنی و سبک دارد. این موضوع باعث فقر مواد آلی و مواد غذایی درختان خرما می شود. علاوه بر این، شنی بودن خاک نخلستان باعث می شود که ظرفیت نگهداری آب کاهش پیدا کرده و شاخه های درخت خشک شوند. کوددهی مناسب به درختان خرما می تواند این مشکلات را تا حد زیادی رفع کند.

کودهای مورد استفاده درخت خرما به دو دسته کود آلی و کود شیمیایی تقسیم می شوند.

  • کود آلی: کود آلی به کودهایی گفته می شود که از مواد آلی طبیعی تشکیل شده اند. این کودها منشأ زیستی داشته و به طور مستقیم یا غیرمستقیم از مواد زنده تولید می شوند. برخی از انواع کودهای آلی شامل کود گوسفندی، کود مرغی، هیومیک اسید، کود ماهی، کمپوست و… است.
  • کودهای شیمیایی: کودهای شیمیایی به صورت مصنوعی و با استفاده از فرآیندهای شیمیایی تولید می شوند. کودهای شیمیایی در کنار کودهای آلی باعث افزایش بهره وری و حاصلخیزی خاک می شوند. مهم ترین عناصر شیمیایی مورد استفاده درختان خرما شامل نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، گوگرد، آهن و روی می باشند که از طریق کودهای شیمیایی به درخت نخل اعمال می شوند.

سولفات آمونیوم چیست؟

گفتیم که یکی از عناصر ضروری برای درختان، نیتروژن است. کودهای ازته، نیتروژن مورد نیاز درختان و گیاهان را تامین می کنند. سولفات آمونیوم یکی از بهترین کودهای ازته برای درختان خرما به شمار می رود. درختانی مثل سیب، هلو، گیلاس، زردآلو، پسته، خرما و… برای رشد درخت و افزایش محصول به سولفات آمونیوم نیاز دارند.

سولفات آمونیوم منبع غنی نیتروژن است. نیتروژن ماده اساسی برای رشد گیاهان است. نیتروژن موجود در سولفات آمونیوم، باعث رشد گیاه و بهبود کیفیت محصول می شود. از مزایای استفاده از سولفات آمونیوم می توان به جذب آسان، تأثیر مثبت بر رشد ریشه، تأثیر بر رنگ و عطر محصول و افزایش مقاومت در برابر بیماری ها و آفات اشاره کرد.

اهمیت و تاثیر آمونیوم سولفات بر خرما
کودهای ازته مثل سولفات آمونیوم، نیتروژن مورد نیاز درختان و گیاهان را تامین می کنند.

سولفات آمونیوم در رشد خرما چه تاثیری دارد؟

سولفات آمونیوم یک کود شیمیایی ازته است که در رشد و عملکرد درختان خرما تأثیر مثبتی دارد. مهم ترین تاثیر سولفات آمونیوم بر خرما شامل موارد زیر است:

  • افزایش رشد رویشی: سولفات آمونیوم با تأمین نیتروژن مورد نیاز درخت، باعث افزایش رشد برگ ها، ساقه و طول حامل میوه می شود. این امر در نهایت منجر به افزایش فتوسنتز و تولید مواد غذایی در درخت خرما می گردد.
  • بهبود ثمردهی: نیتروژن موجود در سولفات آمونیوم، تشکیل میوه را تقویت می کند.
  • بهبود کیفیت میوه: سولفات آمونیوم باعث افزایش اندازه، بهبود رنگ و طعم میوه های خرما می شود. همچنین باعث بهبود مقاومت میوه ها در مراحل حمل و نقل و انبارداری می گردد.
  • بهبود مقاومت در برابر تنش ها: از تاثیر سولفات آمونیوم بر خرما می توان به افزایش مقاومت درخت خرما اشاره کرد. تقویت رشد رویشی و ریشه ای درخت، باعث افزایش مقاومت در برابر تنش های محیطی می شود.
  • تنظیم اسیدیته خاک در نخلستان: یکی از مهم ترین نقاط قوت سولفات آمونیوم این است که این کود، مناسب زمین های شور و مناطق کم آب می باشد. سولفات آمونیوم نه تنها نیتروژن مورد نیاز درخت را تامین می کند، بلکه به دلیل داشتن گوگرد، اسیدیته خاک را تنظیم می نماید.

آیا نخلستان من نیاز به سولفات آمونیوم دارد؟

تاثیر سولفات آمونیوم بر خرما بر کسی پوشیده نیست؛ اما بهتر است این کود فقط در مواقع نیاز به نخل خورانده شود. برای اینکه بفهمید درختان نخل شما به سولفات آمونیوم نیاز دارند یا نه، می توانید تست خاک انجام دهید. جهت آزمایش خاک، در بهمن ماه نمونه برداری خاک از سایه انداز چندین درخت و از عمق های 0-30 و 30-90 سانتی متر انجام می شود.
تست خاک نیازمندی خاک را تشخیص داده و میزان نیتروژن و سایر عناصر مورد نیاز گیاه را مشخص می کند. در صورت نیاز خاک به سولفات آمونیوم، باید این کود را از نمایندگی های معتبر خریداری کنید. روش دیگر برای تشخیص نیازمندی خام، روش تجربی است. برخی کشاورزان با توجه به تجربه بالایی که دارند، نیازهای مختلف نخل را تشخیص داده و زمان مناسب کوددهی به درختان نخل را تعیین می کنند. در هر صورت روش آزمایش خاک، تحلیل دقیق تری از نیازهای خاک به شما ارائه می دهد.

بررسی تاثیر آمونیوم سولفات بر نخل خرما
معمولا کود دهی نخل خرما در زمان گلدهی (بهمن ماه) و زمان رشد میوه (تیر ماه) همزمان با آبیاری انجام می شود؛ اما می توان تعداد دفعات کود دهی خرما را در زمان های حساس و دوره رشد درخت خرما افزایش داد.

نحوه استفاده از سولفات آمونیوم برای درخت خرما

سولفات آمونیوم می تواند به چند روش، به درخت اعمال شود. در روش پخش سطحی، سولفات آمونیوم به صورت یکنواخت بر روی سطح خاک پخش می شود. همچنین در آبیاری می توان کود را به آب اضافه کرده و در بازه آبیاری، به درخت اعمال کرد. در روش تزریق خاک، کود را در نقاط مشخصی در نزدیکی ریشه های درخت خرما قرار می دهند. این روش برای درختان با ریشه های عمیق مناسب است. روش پاششی یکی دیگر از روش های اعمال سولفات آمونیوم به درختان خرما است. در آبیاری پاششی، کود سولفات آمونیوم را با آب مخلوط کرده و بر روی برگ های خرما می پاشند.
درست است که سولفات آمونیوم بر درخت خرما تاثیر مثبت می گذارد؛ اما مصرف بیش از اندازه این کود می تواند به درخت و طبیعت آسیب بزند. هرگز نباید بیش تر از میزان مشخص شده، به درختان خرما سولفات آمونیوم داد. توصیه می شود برنامه کوددهی را با مشورت کارشناسان کشاورزی تنظیم کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از مصرف سولفات آمونیوم در باغ های خرما به دست آورید.

سولفات آمونیوم معمولا در اواخر بهمن یا اوایل اسفند به نخلستان اعمال می شود. نوبت دوم اعمال این کود، اردیبهشت ماه می باشد. کود دهی باید قبل از رنگ گیری خرما انجام شود. مقدار سولفات آمونیوم مورد نیاز هر درخت خرما به عواملی مثل سن درخت، شرایط آب و هوا و حاصلخیزی خاک بستگی دارد. درختان زیر 5 سال هر سال معمولا نیم کیلوگرم تا یک کیلوگرم سولفات آمونیوم نیاز دارند. اما هر درخت بالغ خرما، یک و نیم کیلوگرم تا سه کیلوگرم سولفات آمونیوم نیاز دارد.
معمولا کود دهی نخل خرما در زمان گلدهی (بهمن ماه) و زمان رشد میوه (تیر ماه) همزمان با آبیاری انجام می شود؛ اما می توان تعداد دفعات کود دهی خرما را در زمان های حساس و دوره رشد درخت خرما افزایش داد.

خرید کود سولفات آمونیوم برای مزارع خرما

سولفات آمونیوم می تواند سلامت درخت خرما را حفظ کند و بر رشد و کیفیت ریشه، تنه و برگ های نخل تاثیر بگذارد. تاثیر سولفات آمونیوم بر میوه خرما نیز مشخص است. تمام این مزایا وقتی نمود پیدا می کنند که کود باکیفیتی به نخل داده شود. در خرید سولفات آمونیوم مطمئن شوید که کود را از شرکت معتبری خریداری می کنید. علاوه بر این دقت کنید که تاریخ انقضای کود نگذشته باشد.

مجموعه بارثاوا سپهر پارت، با بهره گیری از جدیدترین متدهای جهانی، سولفات آمونیوم مورد استفاده در کشاورزی و سایر صنایع را تولید می کند. ساخت سولفات آمونیوم در ایران نه تنها به بهبود چرخه اقتصاد کشور کمک می کند، بلکه محصول نهایی از نظر قیمتی نسبت به نمونه های خارجی به صرفه تر خواهد بود.
ما در مجموعه بارثاوا سپهر، سولفات آمونیوم با درجه سلامت بالا و تاثیرگذاری مناسب ارائه می کنیم. در صورت نیاز به راهنمایی، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا