مقالات

بررسی تاثیر سولفات آمونیوم بر شالیزار برنج

برای داشتن شالیزار برنج حاصلخیز ، باید زمین به خوبی تغذیه شود. با کوددهی می توانید به رشد گیاه و افزایش محصول کمک کنید. یکی از کودهای پر بازده برای بالا بردن کیفیت شالیزارهای برنج، سولفات آمونیوم است. در این مطلب تاثیر سولفات آمونیوم بر شالیزار برنج را بررسی می کنیم و نحوه کوددهی شالیزار را توضیح می دهیم.

شالیزار برنج به چه کودهایی نیاز دارد؟

شالیزارهای برنج به انواع مختلفی از کودها نیاز دارند تا بتوانند رشد و عملکرد مناسبی داشته باشند. برخی از مهم ترین کودهای مورد نیاز برای شالیزار برنج عبارتند از:

  • کودهای نیتروژن دار: نیتروژن مهم ترین ماده موثر در رشد گیاه برنج است. سولفات آمونیوم، اوره و نیترات آمونیوم پرکاربردترین کودهای نیتروژن دار هستند که بر رشد رویشی و تشکیل دانه برنج تاثیر دارند.
  • کودهای فسفر: فسفر یکی از مواد مغذی مهم مورد نیاز برای رشد برنج است. این ماده همچنین به افزایش باردهی و رشد ریشه گیاه برنج کمک می کند. از جمله کودهای فسفر که در شالیزار برنج استفاده می شوند می توان به اوره فسفاتو فسفات آمونیوم اشاره کرد.
  • کودهای پتاسیم: پتاسیم ماده ای است که برای رشد و بهبود عملکرد گیاه برنج استفاده می شود. کودهای پتاسیمی همچنین در تقویت ساقه و برگ، افزایش مقاومت به بیماری ها و افزایش کیفیت دانه نقش دارند. از جمله کودهای پتاسیمی که در شالیزار استفاده می شوند سولفات پتاسیم و نیترات پتاسیم هستند.
  • کودهای آلی: کودهای آلی از منبع حیوانی یا گیاهی به دست می آیند. این مواد به بهبود ساختمان خاک، افزایش میکروارگانیسم های مفید و رشد گیاه کمک می کنند. از کودهای آلی که در شالیزار استفاده می شوند می توان به کمپوست اشاره کرد. کمپوست ها باعث تامین مواد مغذی مورد نیاز گیاه می شوند. کود سبز یکی دیگر کودهای آلی مورد استفاده برای رشد گیاه برنج است. برای شناخت انواع کودهای آلی بر روی لینک کلیک کنید و مطلبی که در این زمینه ارائه داده ایم را مطالعه کنید.
  • ریزمغذی ها: منابعی مثل آهن، روی، منگنز و مس در متابولیسم برنج تاثیر زیادی دارند و معمولا توسط کشاورزان استفاده می شوند.

بهترین روش استفاده از این کودها، استفاده از ترکیب متعادل آن ها بر اساس نیاز گیاه می باشد. چرا که مصرف بیش از حد هر کدام از این کودها می تواند به مشکلاتی مثل عدم رشد گیاه و آلودگی محیط زیست منجر شود.

تاثیر سولفات آمونیوم بر برنج 2
برای رشد گیاه برنج، باید ترکیب متعادلی از کودهای مورد نیاز، در زمان مناسب به شالیزار اعمال شوند.

تاثیر سولفات آمونیوم بر برنج

همانطور که توضیح دادیم یکی از عناصر ضروری برای رشد برنج، ازت یا نیتروژن است. اوره، سولفات آمونیوم و نیترات آمونیوم از جمله مهم ترین کودهای شیمیایی تامین کننده نیتروژن برای گیاهان هستند. سولفات آمونیوم یکی از انواع کودهای ازته می باشد. این کود برای رشد گیاهان بسیار پرکاربرد است. در مقالات قبلی درباره تاثیرات سولفات آمونیوم توضیح داده ایم؛ برای مثال تاثیر سولفات آمونیوم بر رشد خرما بسیار زیاد است.
سولفات آمونیوم منبع مناسبی از نیتروژن و گوگرد می باشد. کود سولفات آمونیوم حاوی 21 درصد نیتروژن و 24 درصد گوگرد است. مهم ترین تاثیر سولفات آمونیوم بر برنج شامل موارد زیر است:

  • جذب مناسب نیتروژن: کود سولفات آمونیوم نسبت به اوره هدررفت نیتروژن کمتری دارد. در کود اوره، در صورتی که آبیاری یا بارش باران صورت نگیرد، ازت موجود در کود به صورت گاز آمونیاک هدر می رود. در صورتی که سولفات آمونیوم پایداری بیش تری دارد و اتلاف ازت در سولفات آمونیوم خیلی کم است. کاهش هدررفت نیتروژن در سولفات آمونیوم باعث افزایش بهره وری محصول برنج می شود.
  • افزایش عملکرد: سولفات آمونیوم باعث افزایش میزان نیتروژن در دسترس گیاه برنج می شود. این امر در نهایت باعث افزایش رشد رویشی و تولید محصول بیش تر در شالیزار می گردد.
  • بهبود کیفیت دانه: استفاده از سولفات آمونیوم می تواند باعث بهبود کیفیت دانه های برنج شود. این امر از طریق افزایش میزان پروتئین و بهبود طعم و بافت دانه ها حاصل می شود.
  • تقویت ریشه: سولفات آمونیوم باعث تقویت و گسترش سیستم ریشه ای گیاه برنج می شود. این امر به نوبه خود باعث افزایش جذب آب و مواد مغذی و در نتیجه رشد بهتر گیاه می گردد.
  • افزایش مقاومت به سرما: کاربرد صحیح سولفات آمونیوم می تواند مقاومت گیاه برنج را در برابر سرما افزایش دهد.
  • حفاظت در برابر پوسیدگی: گوگرد موجود در سولفات آمونیوم، از پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه جلوگیری می کند. گوگرد همچنین خاصیت سم زدایی و آفت کشی دارد و باعث از بین بردن حشرات و قارچ می شود.
تاثیر سولفات آمونیوم بر برنج با تامین نیتروژن و گوگرد
کود سولفات آمونیوم نیتروژن و گوگرد مورد نیاز شالیزار برنج را تامین می کند.

مقدار و زمان مصرف کود سولفات آمونیوم در شالیزار برنج

سولفات آمونیوم برای تامین نیاز گیاه برنج به گوگرد و ازت مورد استفاده قرار می گیرد. میزان مصرف سولفات آمونیوم در هر هکتار تقریبا برابر 400 کیلوگرم است. البته میزان دقیق آن با توجه به نیاز خاک، شرایط آب و هوا و… توسط کارشناس تعیین می شود.
کود سولفات آمونیوم در مراحل مختلف رشد گیاه برنج به شالیزار اعمال می شود. معمولا نیمی از نیاز سالانه زمین را قبل از کاشت یا نشاء به زمین اعمال کرده و نصف باقیمانده را در دو یا سه قسمت در طول مراحل رویشی و زایشی به زمین اضافه می کنند.
برای نمونه مقدار و زمان مصرف کود سولفات آمونیوم در برنج به ازای یک هکتار زمین می تواند به شرح زیر باشد:

  • 50 کیلوگرم 5 روز بعد از نشاکاری
  • 100 کیلوگرم سه هفته بعد از نشاکاری
  • 50 کیلوگرم 5 هفته بعد از نشاکاری
  • 50 کیلوگرم 10 روز قبل از ظهور خوشه

میزان کود مورد نیاز شالیزار یک مقدار ثابت نیست. عوامل مختلفی می توانند بر نیاز خاک تاثیرگذار باشند. برای مثال اگر برنج در یک سیستم تناوب کشت می شود، نیاز به کود ازته متغیر خواهد بود. مصرف بیش از اندازه سولفات آمونیوم نه تنها برای گیاه مفید نیست، بلکه رشد گیاه را متوقف می کند. استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی می تواند باعث آلودگی محیط زیست، کاهش مواد مغذی و کاهش کیفیت محصولات کشاورزی از جمله برنج شود. بنابراین برای اطلاع از بهترین دز مصرف سولفات آمونیوم و سایر کودها، حتما با کارشناس کشاورزی یا کشاورز با تجربه مشورت کنید.

تاثیر سولفات آمونیوم بر برنج- تعیین مقدار کود مورد نیاز زمین
برای تعیین بهترین میزان کوددهی به زمین های برنج، حتما با کارشناس کشاورزی مشورت کنید.

عواقب بالا بودن نیتروژن خاک در شالیزارها

همان طور که گفتیم، کم یا زیاد بودن نیتروژن و سایر املاح خاک، مضراتی برای گیاه برنج خواهد داشت. مقادیر بالای نیتروژن به همراه مقادیر کم فسفر، پتاسیم یا سایر عناصر غذایی در شالیزار برنج، با علائمی بروز می کند که در این بخش به تعدادی از این علائم اشاره می کنیم:

  • ساقه بلند و ضعیف
  • تراکم زیاد برگ ها
  • افزایش تعداد پنجه هاي غیر بارور
  • کاهش عملکرد دانه
  • کاهش راندمان پرشدن دانه
  • کاهش کیفیت پایین دانه
  • افزایش شیوع بیماری هایی مثل بلایت برگی و سایر آفات
  • افزایش خسارت حشرات
  • و…

در شالیزارها، آزمون خاك براي پیش بینی نیاز نیتروژنی معمولا دقیق نیست و نمی توان تخمین دقیقی از نیاز خاک با استفاده از آزمون خاک ارائه داد. در واقع کربن آلی یا مقدار نیتروژن کل خاك به عنوان شاخص جهت محاسبه نیتروژن مورد نیاز گیاه در زمین های غرقابی تاثیر ندارد. در این شرایط کارشناسان کشاورزی با دانش و تجربه کاری که دارند می توانند تخمین مناسبی از نیاز خاک ارائه دهند. کارشناسان معمولا با تیمار کردن خاك در شرایط غیر هوازی، میزان نیتروژن مور نیاز زمین را اندازه گیري می کنند.

سولفات آمونیوم را از کجا تهیه کنیم؟

تا این قسمت درباره تاثیر سولفات آمونیوم بر برنج توضیح دادیم. این کود از طریق واردات یا تولید داخلی در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. شما می توانید سولفات آمونیوم را از واردکنندگان این کود یا از طریق تولیدکنندگان داخلی خریداری کنید.
سولفات آمونیوم در اشکال مختلفی تولید می شود. اشکال مختلف سولفات آمونیوم دارای کیفیت، دانه بندی، حلالیت و رنگ متفاوتی هستند. سولفات آمونیوم کریستاله یکی از بهترین اشکال سولفات آمونیوم برای شالیزار برنج است. با استفاده از سولفات آمونیوم کریستال، می توانید رشد گیاه برنج و بازده محصول برنج را به حداکثر برسانید. مجموعه بارثاوا سپهر پارت برترین تولیدکننده سولفات آمونیوم کریستال در ایران می باشد.

سولفات آمونیوم تولید شده در بارثاوا سپهر دارای حلالیت بالا در آب و همچنین دارای رنگ شفاف است که جذب بالایی دارد. برای تهیه سولفات آمونیوم مورد نیازتان با ما تماس بگیرید. همکاران ما پاسخگوی تمام سوال های شما هستند تا اطلاعات لازم درباره محصول را در اختیارتان قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا